بیایید با دستگاه سونوگرافی آشنا شویم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مجله خبری و آدرس majallehkhabari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 49
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 223
:: باردید دیروز : 73
:: بازدید هفته : 301
:: بازدید ماه : 10903
:: بازدید سال : 49576
:: بازدید کلی : 113075

RSS

Powered By
loxblog.Com

بیایید با دستگاه سونوگرافی آشنا شویم
یک شنبه 4 تير 1402 ساعت 7:26 | بازدید : 3633 | نوشته ‌شده به دست مجله خبری | ( نظرات )


فناوری اولتراسوند در دهه گذشته پیشرفت های زیادی داشته است و در مدل های کوچک، پیشرفته و قابل حمل موجود است. در حال حاضر با پیشرفت علم و فناوری، بسیاری از فرآیندهای تشخیصی و درمانی با کمک اقدامات نظارتی مداخله ای و به ویژه سونوگرافی انجام می شود.


با استفاده از دستگاه سونوگرافی

امروزه خرید دستگاه سونوگرافی دغدغه بسیاری از متخصصان است. متخصصان و متخصصان زنان و زایمان، پوست، مننژیت، درد، پزشکی، ورزش، فوریت های پزشکی، مراقبت های ویژه، مغز و اعصاب، غدد درون ریز، اورولوژی ریه، جراحی و غیره. برای تسهیل تشخیص و مداخلات درمانی به طور کلی از تجهیزات سونوگرافی استفاده کنید. مورد استفاده قرار گرفت.

در تصویربرداری عمومی می توان از تجهیزات سونوگرافی استفاده کرد. تجهیزات تصویربرداری برای تصویربرداری تشخیصی و مراقبت های بهداشتی در بالین بیمار (نقطه مراقبت) استفاده می شود. به طور کلی، از تجهیزات سونوگرافی برای تصویربرداری از اندام های داخلی شکم مانند کبد، کلیه ها و عروق (آئورت، ورید اجوف تحتانی، IVC) استفاده می شود.


انواع تجهیزات سونوگرافی

دستگاه های سونوگرافی به دو نوع ثابت و قابل حمل تقسیم می شوند. این دستگاه از نظر فناوری امواج در سه نوع سونوگرافی سه بعدی، چهار بعدی (تصویر سه بعدی با حرکت زمانی) و سونوگرافی داپلر دسته بندی می شود.

انواع مختلف پروب در روش های مختلف اولتراسوند استفاده می شود. آنالیز ترانس واژینال، محدب، خطی، محدب حجمی و آرایه فازی در روش های مختلف سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی معمولی، سونوگرافی یا داپلر رنگی استفاده می شود.


قطعات دستگاه سونوگرافی

تجهیزات سونوگرافی از دو بخش اصلی تشکیل شده است: پروب و مانیتور. پروب ابزاری برای تولید امواج اولتراسوند و ارسال آنها به بدن بیمار و خارج از آن است. معمولا کاوشگر به شکل میکروفونی طراحی می شود که توسط یک کابل به مانیتور متصل می شود. در واقع پروب امواج اولتراسوند را به بدن بیمار می فرستد و پژواک این امواج را دریافت کرده و به سیستم مانیتورینگ و اسکنر می فرستد. پژواک دریافتی توسط یک سیستم کامپیوتری به یک تصویر قابل تشخیص تبدیل می شود که می تواند به عنوان عکس یا فیلم ایجاد شود. اصل کارکرد این دستگاه مشابه تجهیزات سونار در سیستم های نظامی و دریایی می باشد. تجهیزات سونو شامل اجزای زیر است:


مطالعه یا صدا

زوایا (ما کامپیوترها و اعدادی داریم که می توان از آنها برای محاسبه و تعمیر دوربین در نقاط مختلف و اندازه گیری آنها استفاده کرد)

مانیتور: می توانید تصویر منعکس شده امواج صوتی را ببینید.

انواع مطالعات:

سنسور آستر

معاینه اندوکاویت یا واژینال

پروب قفسه سینه

امروزه پروب Pectoral_Liner به طور گسترده در طول بارداری استفاده می شود. معاینه واژینال عمدتاً برای تشخیص بیماری ها در مراحل اولیه استفاده می شود، به عنوان مثال:

خونریزی در اوایل بارداری (مانند خونریزی داخل شکمی، کسانی که دارای EP یا AB ناقص هستند). اما از آنجایی که کیسه حاملگی از تکیه گاه شکم قابل مشاهده نیست، اندام زنانه یک هفته زودتر استفاده می شود. بگذارید کیسه بارداری را ببینند.

از پروب واژینال نیز در اواخر بارداری استفاده می شود: مثلاً برای دیدن وضعیت اسکار سزارین که آیا خوب شده است یا خیر.

از معاینه واژینال زمانی استفاده می شود که بخواهیم بیماری را به موقع تشخیص دهیم. مثال: در آنسفالی



نحوه عملکرد دستگاه سونوگرافی

تصویربرداری این ابزار روش تصویربرداری سیستم سونار می باشد. در این روش امواج اولتراسوند به سمت هدف ارسال می شود و پس از بازگشت، اکو (فیدبک) امواج اولتراسوند اندازه گیری می شود. با اندازه گیری پژواک می توان فاصله، اندازه، شکل و پایداری اجسام هدف و همچنین جنسیت آنها را تخمین زد و تعیین کرد.

در صنعت پزشکی از سونوگرافی برای نظارت بر وضعیت جنین در رحم، دریچه‌های قلب و دیواره‌ها، تشخیص ناهنجاری‌های کبد، کیسه صفرا، کیست‌ها و سنگ‌های مجاری ادراری و کلیه‌ها، سیاهرگ‌ها و غیره استفاده می‌شود. به عبارت ساده، در صنعت پزشکی، از دستگاه اولتراسوند برای نشان دادن تغییرات ظاهری بافت ها، اندام ها، عروق و تشکیلات داخلی استفاده می شود. در یک دستگاه پزشکی اولتراسونیک، کاوشگر به عنوان فرستنده و گیرنده امواج عمل می کند. هنگامی که مبدل بر روی پوست کشیده می شود (یا در برخی موارد وارد بدن می شود)، امواج اولتراسوند به بدن ارسال می شود.

امواج اولتراسوند توسط بافت و مایع داخلی منعکس می شود و چگالی بافت تغییر می کند یا بافت در کنار مایع قرار می گیرد. به بیان ساده، تصور بر این است که رابط بین دو بافت، بافت، مایعات یا گازها امواج اولتراسوند را منعکس می کند. سپس کاوشگر پژواک ها را دریافت می کند، میزان تغییرات را در آنها ثبت می کند و آن داده ها را به یک کامپیوتر و سیستم کنترلی می فرستد که آن داده ها را به تصویر تبدیل می کند. این تصاویر دائما در حال تغییر هستند و می توانند به صورت تصویر یا در زمان واقعی نمایش داده شوند. در سیستم سونوگرافی داپلر، حرکت سلول های خونی باعث تغییر تن امواج صوتی اکو می شود. با این روش پزشک می تواند مسیر و سرعت حرکت سلول های خونی در رگ ها را بررسی کند.

ویژگی های دستگاه سونوگرافی با کیفیت

دقت بالای دستگاه در هنگام عکاسی در هر حالت کاری و دوام کیفیت آن.

یکنواختی و عدم تحریف تصویر مشاهده شده و چاپ شده در حالت های مختلف تصویربرداری.

بدون نویز در فرکانس های شهری

برند معروف دستگاه و سابقه و قابلیت اطمینان شرکت تامین کننده آن



چگونه سونوگرافی انجام دهیم؟

روی تخت دراز کشیده بود. پزشک شما پروب (وسیله ای به اندازه یک ماوس کامپیوتر) را در ناحیه ای که می خواهد معاینه کند قرار می دهد. کاوشگر دستگاه کوچکی است که امواج اولتراسوند تولید می کند و بازتاب آنها را نیز دریافت می کند. یک ژل یا روان کننده لغزنده روی ناحیه ای که پروب با پوست شما تماس می گیرد اعمال می شود تا پروب بتواند راحت تر از طریق پوست حرکت کند و همچنین دید بهتری داشته باشد. پروب با سیم به دستگاه اولتراسوند متصل می شود. سونوگرافی نیز به صفحه نمایش متصل است. امواج صوتی از پروب به بافت‌های بدن فرستاده می‌شود و امواج با برخورد به بافت‌های مختلف به طور متفاوتی منعکس می‌شوند و این اطلاعات به دستگاه اولتراسوند منتقل می‌شود.

پس از پردازش این اطلاعات، دستگاه اولتراسوند تصویر را روی صفحه نمایش می دهد. از آنجایی که کاوشگر در هر ثانیه امواج صوتی تولید می کند و انعکاس هایی را به دستگاه دریافت و ارسال می کند، تصویر روی صفحه نمایش در هر ثانیه تغییر می کند و بنابراین علاوه بر ساختار، حرکت را می توان با سونوگرافی نیز اندازه گیری کرد. پخش زنده از اندام های داخلی بدن به عنوان مثال، در طول معاینه سونوگرافی، می توانید نحوه باز و بسته شدن دریچه های قلب را مشاهده کنید. معاینه یا پزشک شما پروب را در جهات مختلف حرکت می دهد تا مکان خاص را از زوایای مختلف مشاهده و بررسی کند. سونوگرافی بدون درد است و 15-45 دقیقه (بسته به محل معاینه) طول می کشد. تصاویر اولتراسوند را می توان به عنوان عکس یا فیلم ضبط و ذخیره کرد.

 

نتایج اضافی سونوگرافی

هیچ مدرکی مبنی بر مضر بودن سونوگرافی در صورت استفاده طبق دستور وجود ندارد. سال هاست که از سونوگرافی برای تشخیص سلامت جنین و بارداری استفاده می شود. اگر سونوگرافی به درستی و طبق دستور پزشک انجام شود کاملا بی خطر است.

لینک منبع: https://payju.ir/content/مراکز-سونوگرافی-در-شیراز




|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: